Selasa, 12 Januari 2010

Tips: Mengekalkan batu hiasan di brooch

Heheh susah gak nak wat tajuk entry ini. Sekali lagi saya nak kongsi dengan semua ya. Saya tahu ramai yang suka pakai kerongsang/brooch ditudung. Bling-blingkan. Macam bentuk ada. Ada brooch mahal ada brooch murah. Brooch murah pon kalau pandai jaga tahan lama dan cantik. Saya dulu naik hangin gak la bila pakai brooch tiba-tiba nampak satu biji batu permata tipoo dah hilang.. huargghh tak cantik ok. Sebiji punya pasal, satu brooch dah tak boleh pakai. Hari ini saya tunjukkan macam mana tak nak bagi batu tu jatuh. (panjang pula intro ;p)

Bahan-bahan dia. Pewarna kuku yang tidak bewarna. Murah aje sebotolkan. Pilih aje la yang mana suka. Sebotol boleh pakai lama. Brooch, atau di sini saya gunakan handbag holder pemberian mak mertua saya. Cantikkan, bling-bling lagi. Bling-blign tu la nak kena jaga.

Cara dia senang sangat. Sapukan pewarna kuku tu ke atas biji-biji batu permata tu, sapu beberapa lapisan. Rasa dah puas hati semua tempat dah kena sapu, jemur sampai kering. Pasti batu-batu permata anda tu tak jatuh dan hilang. Cuba tau, boleh tengok berhasil atau tak. Apa lagi cepatlah keluarkan koleksi-koleksi brooch anda tu, yang lama pon boleh sapu lagi. Biar lambat asal selamat. :)


11 ulasan:

  1. betul, saya pun amalkan petua ni.

    BalasPadam
  2. hehehe betul kan.. meh le kita jaga batu-batu kesayangan kita tu :)

    BalasPadam
  3. suka laa blog hani nie!! I will be an avid follower! hehehehehe
    Thanks for the tips2 especially tuk yg menjahit tue.. Maklumlah baru nak belajar menjahit.

    BalasPadam
  4. hwhhhehe thanks sbb rasa apa yg i tulis bg manfaat :). banyak lagi tips/tutorial i nak buat.. takpe.. sikit-sikit lama jadi bukit kan :)

    BalasPadam
  5. haa saya pun wat camtu jugak tapi masih ader jer batu yg tertanggal.. maby kena wat banyak lapis kot macam hani ajar ni.. thanks hani

    BalasPadam
  6. hehehe mmg bg lebih sikit arni.. nak-nak celah-celah batu and dia punya besi/silver tu...

    BalasPadam
  7. saya pun mmg wat cam tu....sapu cantik2 nampak cantik, sbb dia dia pekat kan...

    BalasPadam
  8. hehe. sye pon wat cmtuh kak. tapi lama2 nnt kena sapu balik. sebab bile da lame tuh ilang da ;)

    BalasPadam
  9. FAWA...
    ha ah buat banyak lapisan.. baru cun

    cucuopahatok...
    kalau brooch favaroite.. selalu pakai mmg kena sapu selalu.. kalau jenis banyakkkkkk brooch ok sekali sapu jer...

    BalasPadam
  10. saya pun buat mcm tuh jugak..buat byk lapisan gak..tp kena ada caranya..sbb bila byk lapis dan lapisan tak smooth, nanti batu2 hilang kilatannya..kena sapu bg smooth & rata..ikikii..habis saya punya keronsang dah tak kilat2 dah..hahahaha...nak tahan punya pasal..

    BalasPadam
  11. waaa beshnya blog n tips hani ni..saya jadi follower ek? suka baca blog hani ^^

    BalasPadam