Jumaat, 28 November 2014

Tutorial tapak mesin jahit sembat / blind hem foot


Ni la rupa tapak mesin tu. Tapak mesin jahit sembat  atau blind hem foot
Kalau rasa tak semoat jahit tangan boleh la guna tak ni untuk menyembat
Boleh je guna untuk semua mesin portable yang ada pilihan corak-corak tu

 Lipatkan ke dalam kain yang dijahit tepi. Kalau tak nak jahit tepi, boleh lipat 2 kali atau kepanjangan yang disukai.



Lepas tu letak kain macam dalam gambar. Sebelum tu tapak jahit lurus atau zig zag hendak lah di tanggalkan. Pasangkan tapak jahit sembat ni.


Ni Setting untuk kedudukan benang dan jarum. Ikut anak panah merah tu. Corak F. Kelebaran benang 3.2 atau 3 pon boleh, Kedudukan jarum di no 3,
Ini rupanya kalau dah lepas jahit. Corak jahitan tu la yang akan cubit kain atas dan sembat kain tu

inirupanya kita buka lipatan tu untuk bahagian dalam
Ini rupa bahagian luar sebelum di seterika
Ini hasil akhir setelah diseterika. Kalau pakai benang sama warna memang cantik aje hasilnya. Kemas dan pantas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan